ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΓΟΝΕΩΝ
ΜΟΥΣΙΚΩΝ & ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ
www.mousikart.gr
Αθήνα 10/10/2018
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
ΜΟΥΣΙΚΩΝ & ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ
www.mousikart.gr
Αθήνα 10/10/2018
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Για της αλλαγές στο Λύκειο και το νέο σύστημα πρόσβασης στην Ανώτατη Εκπαίδευση.
Οι εξαγγελίες του Υπουργείου Παιδείας, περιγράφουν ένα Λύκειο πιο προσδεδεμένο στην εισαγωγή στην Ανώτατη Εκπαίδευση, πιο ταξικό, απογυμνωμένο από γενικότερη μόρφωση με διπλές εξετάσεις για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Συγκροτείται μια Β’ Λυκείου όπου και εκεί ακόμα δεν θα ολοκληρώνονται οι εγκύκλιες γνώσεις αφού παραμένει η διάσπαση του ωρολόγιου προγράμματος της κατά το 1/3 σε μαθήματα κατευθύνσεων και ανταγωνιστική, εξετασιοκεντρική Γ’ τάξη, αποκλειστικά προσανατολισμένη, ασφυκτικά δεμένη και περιορισμένη στη διαδικασία επιλογής για την Ανώτατη Εκπαίδευση η οποία χαρακτηρίζεται «προπαρασκευαστική τάξη για τα ΑΕΙ».
Το Υπουργείο Παιδείας πατώντας πάνω σε παθογένειες του σημερινού συστήματος και δη του Λυκείου σχεδιάζει ένα Λύκειο μακριά από τις σύγχρονες ανάγκες.
Παθογένεια 1η
Η Γ’ Λυκείου είναι απαξιωμένη γιατί οι μαθητές ενδιαφέρονται για τα μαθήματα στα οποία θα εξεταστούν στις Πανελλαδικές. Τι κάνουμε λοιπόν; Νομιμοποιούμε αυτήν την παθογένεια και μετατρέπουμε τη Γ’ Λυκείου σε μια «προπαρασκευαστική τάξη για εισαγωγή στα ΑΕΙ». Δηλαδή, προσπαθούμε να την κάνουμε να μοιάζει με φροντιστήριο, αφού αφαιρούμε όλα τα μαθήματα Γενικής Παιδείας πλην Γυμναστικής και θρησκευτικών.
Παθογένεια 2η
Οι πανελλαδικές εξετάσεις αποτελούν μια εξαιρετικά ψυχοφθόρα διαδικασία, που ξεζουμίζει τους μαθητές, τους απομακρύνει από μια σειρά δημιουργικές ενασχολήσεις και ενδιαφέροντα που μπορούν να αναπτύξουν. Τι κάνουμε λοιπόν; Με το νέο σύστημα θα αλλάξει αυτή η κατάσταση; Κάθε άλλο αφού αυξάνονται οι εξετάσεις. Αφού πια και το ίδιο σχολείο δεν θα έχει να πει τίποτε άλλο στους μαθητές, πέρα από τις εξετάσεις και την προετοιμασία για αυτές. Το άγχος και το βάρος για κάθε μαθητή θα είναι μεγαλύτερο.
Παθογένεια 3η
Η ύπαρξη των φροντιστηρίων και η ανάπτυξη της παραπαιδείας. Τι κάνουμε λοιπόν; Με το νέο σύστημα θα έχουμε μείωση της παραπαιδείας ; Ούτε αυτό πρόκειται να συμβεί. Διότι το νέο σύστημα, έτσι όπως προσανατολίζεται αποκλειστικά στις εξετάσεις – οι μαθητές στο τέλος της Γ’ Λυκείου θα δίνουν δυο φορές εξετάσεις πανελλαδικού τύπου στα τέσσερα μαθήματα της ομάδας προσανατολισμού τους – γίνεται πιο σκληρό και ανταγωνιστικό, άρα δεν εξαλείφουν τις ανάγκες για φροντιστήριο και ιδιαίτερα. Και ο μεγαλύτερος ανταγωνισμός θρέφει την παραπαιδεία.
Παθογένεια 4η
Εξαλείφεται συνεχώς ο μορφωτικός ρόλος του Λυκείου γιατί είναι συνδεδεμένο με τις εξετάσεις. Τι κάνουμε λοιπόν; Συνεχίζουμε να διατηρούμε το Λύκειο, ως διακριτή βαθμίδα, έξω από την υποχρεωτική εκπαίδευση, μια βαθμίδα επιλεκτική που θα διαιρείται σε γενική και τεχνική – επαγγελματική, πραγματοποιώντας έτσι το διαχωρισμό των μαθητών με κριτήρια τη δυνατότητά τους να συνεχίσουν στην ανώτατη βαθμίδα και το είδος των σπουδών που θα ακολουθήσουν.
Παθογένεια 5η
Αναχρονισμός ο μεγάλος αριθμός μαθημάτων στην Γ’ Λυκείου. Υπάρχει πλήρη αδιαφορία για τα μαθήματα γενικής παιδείας από τους μαθητές. Τι κάνουμε λοιπόν; Μειώνουμε τα μαθήματα στο ελάχιστο. Εξαλείφουμε τα μαθήματα γενικής παιδείας σχεδόν παντελώς από την Γ’ Λυκείου αλλά και διαγράφουμε εντελώς την τάξη αυτή από τις «εγκύκλιες σπουδές». Ναι, αλλά οι μαθητές ξέρουν πολύ καλά ότι η μόρφωση δεν μετριέται «με το κιλό», δεν έχει να κάνει με το αν θα διδάσκονται περισσότερα ή λιγότερα μαθήματα στην τάξη.
Ψευτοδίλημμα λοιπόν, το «περισσότερα ή λιγότερα μαθήματα» σε ένα Λύκειο που
μετατρέπεται όλο και περισσότερο σε υβρίδιο φροντιστηρίου και εξεταστικού κέντρου. Κοροϊδία θα είναι τελικά και η λεγόμενη «ελεύθερη πρόσβαση» Η κυβέρνηση γνωρίζοντας ότι φέρνει ένα πιο σκληρό και ανταγωνιστικό Λύκειο προσπαθεί να «χρυσώσει το χάπι» με τα λεγόμενα «Τμήματα Ελεύθερης Πρόσβασης»
1. Παραπέμπει τάχα στην εισαγωγή σε Τμήματα των ΑΕΙ χωρίς εξετάσεις, μόνο με
τον βαθμό του Απολυτηρίου, κάτι όμως που δεν ισχύει, αφού για να πάρουν το απολυτήριο οι μαθητές, θα δίνουν πανελλαδικού τύπου εξετάσεις.
2. Τα λεγόμενα ΤΕΠ είναι Τμήματα των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ που έχουν πολύ χαμηλή ζήτηση και που ακόμα και σήμερα μπορεί να εισαχθεί κανείς σε αυτά με πολύ χαμηλές βαθμολογίες (με μέσο όρο κάτω από 5 στα 20). Πρόκειται για τμήματα που βρίσκονται σε απομακρυσμένες περιοχές και το κόστος σπουδών σε αυτά γίνεται πολύ υψηλό, είτε είναι Τμήματα απαξιωμένα από πλευράς προσωπικού, υποδομών ή και από πλευράς επαγγελματικής προοπτικής.
Η δική μας θέση και στάση απέναντι στις αλλαγές στο Λύκειο και την πρόσβαση στην Ανώτατη εκπαίδευση καθορίζεται :
1. Από το πάγιο αίτημα μας για Ενιαίο 12χρόνο Σχολείο Σύγχρονης Γενικής Παιδείας για όλους τους μαθητές
2. Από την θέση αρχής ότι η γενική μόρφωση είναι αναγκαία για όλους και μάλιστα όσο προχωράει η επιστήμη, προστίθενται νέα στοιχεία με τα οποία πρέπει να έρθουν σε επαφή όλοι – ανεξαιρέτων όλοι – οι μαθητές, ανεξάρτητα από το επάγγελμα που θα ακολουθήσουν. Η γνώση δεν είναι στενό ζήτημα επαγγελματικού προσανατολισμού, είναι ζήτημα ζωής.
3. Η Γενική Παιδεία δεν είναι γνώση για πολλά πράγματα ή απλή εγκυκλοπαιδική συσσώρευση πληροφοριών. Είναι μέθοδος κατάκτησης του ειδικού, ικανότητα σύνδεσης των ειδικών γνωρισμάτων των φαινομένων και λύσης γενικών προβλημάτων.
Το βασικό ζήτημα είναι ότι :
Το σχολείο και ειδικά το Λύκειο γίνεται απωθητικό, γιατί ο ανταγωνισμός για μια «θέση στον ήλιο» εντείνεται, γιατί η ανεργία και η ανασφάλεια καλπάζουν, γιατί η μόρφωση γίνεται εμπόρευμα και η πρόσβαση σε αυτήν καθορίζεται από την τσέπη του καθενός.
Στη βάση αυτή διεκδικούμε άμεσα:
ΝΑ ΑΠΟΣΥΡΘΕΙ ΕΔΩ ΚΑΙ ΤΩΡΑ Η ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΛΥΚΕΙΟ!
Απορρίπτουμε στο σύνολο τους σχεδιασμούς της κυβέρνησης, παίρνουμε θέσεις μάχης μέσα από τους Συλλόγους, τις Ενώσεις και τις Ομοσπονδίες Γονέων και παλεύουμε για ένα σχολείο όπου ο μαθητής θα μαθαίνει τους βασικούς νόμους κίνησης της Φύσης και της Κοινωνίας, θα αναπτύσσει κριτική ικανότητα, θα αναπτύσσει όλες τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντα του, θα αντιλαμβάνεται τη θέση του στη φυσική και την κοινωνική πραγματικότητα ώστε να μπορεί να παρεμβαίνει και να την αλλάζει.
Ένα σχολείο που θα καλλιεργεί πολύπλευρα την προσωπικότητα κάθε μαθητή ως την ενηλικίωσή του, ώστε να μπορεί να επιλέξει -σχετικά πιο ελεύθερα- αν θα συνεχίσει στην ανώτατη, στην επαγγελματική ή στην καλλιτεχνική εκπαίδευση ή αν άμεσα θα εργαστεί.
Καλούμε τους εκπροσώπους των Σχολείων στην Πανελλήνια Ένωση, τους Συλλόγους Γονέων, τους καθηγητές και τα 15 μελή, το αμέσως επόμενο διάστημα να αναδείξουν τα ιδιαίτερα προβλήματα που απασχολούν κάθε Σχολείο διεκδικώντας την άμεση επίλυση τους.
Να προετοιμαστούν, να πάρουν αποφάσεις στήριξης και συμμετοχής στην Πανελλαδική δράση στις 29 Οκτώβρη μέρα Πανελλαδικού ξεσηκωμού για τους μαθητές, να δώσουμε τον ρυθμό, να ανεβάσουμε τον παλμό των κινητοποιήσεων, μπαίνουμε μπροστά!!! για να βροντοφωνάξουμε μαζί με όλη την υπόλοιπη Ελλάδα σχολείο χωρίς ελλείψεις, σχολείο που δεν θα εξοντώνει γονείς και μαθητές.
Για μια ακόμη φορά μαθητές και γονείς ήρθαν αντιμέτωποι με την ολιγωρία του Υπουργείου Παιδείας, το οποίο δε φρόντισε έγκαιρα να αλλάξει τον αλγόριθμο στο my school (ώστε να παίρνει υπόψη το Μέσο Όρο 13 ) με αποτέλεσμα να βγουν λάθος αποτελέσματα στο γυμνάσιο διαταράσσοντας ακόμα και την υγεία μαθητών που είδαν να μένουν ενώ κανονικά είχαν περάσει.
Ζητάμε:
Άμεσα να ενημερωθούν οι οικογένειες με το ίδιο μέσο που ενημερώθηκαν τα λάθος αποτελέσματά.
Άμεσα να γίνουν τα απαραίτητα ώστε να βγουν τα σωστά πλέον αποτελέσματα. Καλούμε το Υπουργείο να είναι ιδιαίτερα προσεκτικό γιατί μαθητές και γονείς όλο το χρόνο αλλά ειδικά αυτή τη περίοδο είναι σε ένταση σε σημείο εξόντωσης.